Vstoupili jsme do postního času. Pro mnohé ztratil půst dnes již smysl. Naopak člověk si chce co nejvíce užít. Řídí se heslem „Žijeme přece jen jednou.“ Proto je důležité v životě o nic nepřijít a nic si neodepřít. Jsou však věřící lidé, kteří se v tomto čase před Velikonocemi řídí církevními zvyklostmi, neboť půst k náboženství i ke křesťanství patří. Křesťané drží, když už ne přímo čtyřicetidenní půst jako je tomu v pravoslaví, tak si alespoň odřeknou určité jídlo v předepsaných dnech – na popeleční středu, na Velký pátek či každý pátek.
Podstata postu nezáleží v prvé řadě na jídle, jestli člověk něco jí nebo nejí. Tak se běžně chápe půst, že si odřekneme jídlo a zejména maso. Ale už církevní otec Augustin upozorňoval, že půst nespočívá v jídle, v odřeknutí se masa. Uváděl pro to biblické příklady. K hříchu a přestoupení Boží vůle nedošlo kvůli vepřovému masu, ale kvůli ovoci. Adam s Evou podle výkladu církevních otců jedli jablko (podle židovského výkladu se jednalo o fíky), a tak přestoupili Boží přikázání. A také Ezau nezapřel své prvorozenství kvůli masitému pokrmu, ale kvůli – čočce.
Pravý půst podle biblických proroků a Ježíše není jen rituálem ani zvyklostí, nezáleží ve zřeknutí se jídla, ale má být vnitřní proměnou. Ve stejném smyslu hovořili o pravém postu i církevní otcové. Pravý půst je zřeknutím se zlého myšlení a jednání. Starozákonní proroci vyzývali k proměně srdce i jednání, nitra i našeho vnějšího způsobu chování. Vždyť jak říká Ježíš: „Ne co vchází do úst, znesvěcuje člověka, ale co z úst vychází, to člověka znesvěcuje“ (Mt 15,11). A pokračuje: „To však, co z úst vychází, jde ze srdce, a to člověka znesvěcuje“ (Mt 15,18). A lidské srdce je velmi nevyzpytatelné. V lidském srdci, v našem nitru se hromadí zlé myšlenky a záporné city vůči druhým lidem. Půst se má odehrávat proto v našem nitru, v překonávání sebe sama, těchto záporných myšlenek a pocitů. „Člověk je tím větší, čím více zla v sobě přemohl“ (J. Kubíková, Živá je řeč Boží, s. 115).
Nejen vnitřní duchovní zápas se sebou samým, ale prokazování dobra a milosrdenství, zjevné konání skutků lásky, to je od nás požadováno proroky, Ježíšem a jeho apoštoly. Nestačí někdy pouze dobré slovo, a přitom neudělat nic, aniž bychom druhému konkrétně pomohli. Půst je vhodným časem pro probouzení lidského soucítění a vnímavosti pro druhé. Půst znamená myslet na trpící a strádající. Vždyť Ježíš přijal na sebe úděl všech trpících, opuštěných a slabých. Proto v postní době máme mít před sebou obraz trpícího Ježíše a rozjímat nad ním. Tento obraz v nás má vyvolat soucit a současně i rozpoznání nesmyslnosti zla, které si my lidé navzájem někdy působíme. Pravý půst nás vede k lásce a soucitu s druhými. V tomto základním spirituálním charakteru a diakonickém rozměru neztratila postní doba ani dnes svůj význam a užitečnost pro nás.
Tomáš Butta, patriarcha
Marie Jandová publikováno: 05.03.2020 02:19 zobrazeno: 629x